On the needle - Origami Blanket MAL

"On the needle" is de titel voor de reeks blogposts over dingen waar ik du moment mee bezig ben. De eerste waar ik iets over wil vertellen is de Make Along (MAL) Origami Blanket van Kirsten van Haak Maar Raak. Ze host de MAL in haar Facebook Community (zeker de moeite waard om een kijkje te nemen). Het patroon is gratis op het blog, maar je kunt het ook voor een paar euro in printable formaat zonder reclames kopen. Dit heb ik gedaan, al snel na de release.

Het patroon intrigeerde me zodra ik het voor het eerst zag op Facebook, toen ze haar eigen eindproduct liet zien. Het is een deken gemaakt van vrij simpele vierkantjes, die diagonaal uit twee kleuren bestaan. Het wisselen van kleur is een klein trucje dat het net iets uitdagender maakt dan het op het eerste gezicht lijkt, maar het blijft wel een lekker haakproject voor bij de tv.
Spring Origami deken - foto van www.haakmaarraak.nl

Kirsten heeft twee kleurpaletten samengesteld voor de deken, de Spring en de Summer versie. De originele dekens/paletten zijn gemaakt van Scheepjes Metropolis, wat me een fantastisch garen lijkt, maar ook erg kostbaar voor een deken.

Gelukkig maakte Kirsten ook een versie in Scheepjes Colour Crafter van beide dekens! Kijk voor meer info op haar blog met informatie over de MAL.

Zelf heb ik het Summer palet nog wat aangepast, en mede daarom werk ik met Stylecraft Life DK en Stylecraft Special DK. Dit is qua dikte vergelijkbaar met Colour Crafter, maar ik vond deze kleuren net iets mooier lijken op het origineel in Metropolis.

Ik heb een hele tijd zitten puzzelen op de kleuren. De kolom CC Origineel zijn de kleuren die Kirsten op haar blog als palet koos voor deze deken.



De verschillende kleurkeuzes.
Uiteindelijk besloot ik me uit praktische overwegingen tot twee soorten garen te beperken (de kleur Leek van Colour Crafter komt wel dichterbij het origineel in Metropolis dan de Copper van Life DK die ik koos), en daarmee is dit mijn kleurpalet geworden:

Mijn eigen kleurpalet
Ik heb zoveel mogelijk voor Stylecraft Life DK gekozen omdat dit garen ook deels wol is en qua "drape" daardoor wat zachter. Ook hebben de kleuren iets meer "feathering", wat juist zo mooi is aan de originele Metropolis kleuren.

Ik was al 15 vierkantjes op weg, toen er een update van het patroon kwam (hardlopers zijn doodlopers) waardoor ik alles weer heb uitgehaald en met een grotere naald en een ronde minder ben gaan werken (zie info onderaan). Dit bevalt beter, qua garenverbruik (ze verbruikten eerst teveel garen) en qua drape! Inmiddels heb ik alweer 15 vierkantjes af. Ik probeer er deze week 20 te doen en die ook al aan elkaar te maken.

De details:

Het patroon:

Ravelry link:

Materiaal:
Stylecraft Special/Life DK

Haaknaald:
5 mm

Kleuren:
Life DK
  • Parchment
  • Copper
  • Fuchsia
  • Mint
  • Cascade
  • Teal
  • Deep Purple
Special DK
  • Fondant
  • Parma Violet
  • Aspen
  • Sage

Binnenkort een update! Ben jij benieuwd naar dit patroon? Of ben je het ook aan het maken?

-Bisous-

Froukje

Comments